حفظ آب پاتیل

یکی از مهم‌ ترین مزایای خط پخت برنج بروج که به عنوان اختراع به ثبت رسیده، سیستم حفظ آب پاتیل است. در این دستگاه آبکش، داخل پاتیل تعبیه شده است و هنگام آبکشی به کمک یک جک هیدرولیکی توانمند از درون آب خارج شده و دانه‌ های برنج را با زاویه 110 درجه‌ ای (مانند سرسره) روی کانوایر تخلیه می ‌کند.

آب باقی ‌مانده در پاتیل به دلیل روش آرام‌ پزی پخت برنج، نسبت به روش سنتی نشاسته و نمک کمتری دارد و می‌ توان در آن از 3 تا 6 بار عملیات پخت برنج را تکرار کرد.

جبران کسری آب پاتیل

به طور معمول 20 درصد آب پاتیل در فرآیند پخت (جذب توسط دانه ‌های برنج) و تخلیه از سبد آبکش روی کانوایر از دست می‌ رود و 80 درصد آب در پاتیل ذخیره می ‌شود. اپراتور کسری آب را توسط شیر تعبیه‌شده جبران می‌ کند تا آبگیری پاتیل تا سطح مورد نیاز انجام شود.

 با این کار غلظت نمک و نشاسته آب هم تعدیل می ‌شود. پس از اضافه کردن آب حدود 5 تا 10 دقیقه زمان لازم است تا پاتیل به دمای مورد نظر برای پخت بعدی برسد.

جبران-کسری-آب

صرفه‌ جویی درمصرف آب

خط پخت برنج سنتی به ازای هر یک کیلوگرم برنج 10 لیتر آب مصرف می‌ کند در صورتی که این میزان آب در خط پخت اتوماتیک بروج به 2 لیتر کاهش می‌ یابد.

بنابراین می ‌توان نتیجه گرفت به کارگیری خط پخت اتوماتیک بروج صرفه‌ جویی 80 درصدی مصرف آب را به دنبال دارد.

کاهش نفرساعت نیروی انسانی

با توجه به حفظ آب پاتیل و در دسترس بودن آب با دمای مطلوب پخت، بخش زیادی از زمان مورد نیاز جهت آبگیری پاتیل و جوش آوری آن صرفه جویی می شود؛ در نتیجه نفرساعت نیروی انسانی کاهش می یابد.