پخت غذای سالم با روش های مدرن

پخت غذای سالم

پخت غذای سالم با روش های مدرن

علاوه بر موثر بودن انتخاب مواد غذایی سالم در تهیه غذای سالم، روش پخت غذا نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. با پیشرفت تکنولوژی، روش های مدرنی برای پخت غذای سالم ارائه شده که کار طبخ خوراک را آسان تر کرده است. این روش ها کمک می کنند مواد مغذی موجود در غذاها حفظ شود، طعم بهتر و خوشایندتری داشته باشد و برای بدنتان مفیدتر باشد.

روش های پخت غذای سالم عمدتا شامل بخارپز کردن، سرخ کردن در روغن کم، رست کردن، آب پز کردن، گریل کردن، آرام پزی و… است که در سلامت غذا تاثیر بسیاری دارد.

روش های پخت غذای سالم

1. بخارپز کردن

با روش بخارپز کردن، ارزش تغذیه ای مواد غذایی بهتر از حالت سرخ کردن حفظ می شود. مطالعات نشان می دهد بخارپز کردن هویج می تواند به افزایش بتاکاروتن آن کمک کند. همچنین ترکیبات مغذی موجود در سبزیجات برگ دار مانند کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم بروکلی که در پیشگیری از بیماری و سرطان موثر است، با روش بخارپز به میزان بیشتری حفظ می شود.

2. سرخ کردن در روغن کم

با استفاده از روش سرخ کردن می توانید انواع پروتئین ها و سبزیجات فیبرداری که در یخچال دارید را استفاده و یک غذای خوشمزه و مغذی درست کنید. این روش غذا را سریع می پزد و سبزیجات و گوشت ها را خوش طعم تر می کند.

سرخ کردن

3. بلانچ کردن

بلانچ کردن یکی از بهترین روش های پخت و پز برای نگهداری مواد غذایی به ویژه سبزیجات فصلی است. در این روش سبزیجات را چند دقیقه در قابلمه آب در حال جوش قرار می دهیم، سپس از آب جوش خارج کرده و در ظرف آب و یخ می ریزیم. با این کار رنگ روشن سبزیجات و مواد مغذی آن حفظ می شود.

4. آب پز کردن

آب پز کردن یکی دیگر از روش های پخت و پز است که با حرارت مرطوب، متنوع ترین گزینه های آشپزی را در اختیارتان قرار می دهد؛ از تخم مرغ گرفته تا میوه ها، سبزیجات، مرغ و ماهی را می توانید آب پز کنید.

5. گریل یا کباب کردن

کباب کردن یکی از محبوب ترین روش های پخت و پز به ویژه در فصل تابستان و در هنگام گردش است. با این روش چربی اضافی گوشت از بین می رود و سبزیجات طعم دودی به خود می گیرد. برای کباب کردن غذا در منزل لزوما نیاز به منقل یا کباب پز ندارید، فقط کافی است غذای مورد نظر را در فر قرار دهید.

6. رست یا برشته کردن

در این روش کافی است مواد غذایی دلخواه را در ظرفی ریخته و آنها را به مقداری روغن، نمک و چاشنی آغشته کنید. سپس آن را در سینی به طور یکنواخت پخش کنید و در فر قرار دهید تا زمانی که رنگ بگیرند و برشته شوند. 

7. پخت مولکولی (سووید)

در این روش غذا در کیسه های مخصوص در آبی با درجه حرارت ثابت و پایین به مدت طولانی و به شیوه آرام پزی پخت می شود تا ضمن آزاد شدن طعم غذا، مواد مغذی آن حفظ شود.

آشپز پس از قرار دادن مواد غذایی در کیسه های مخصوص، آن را وکیوم و از هوا خالی می کند و سپس در ظرف پخت قرار می دهد. روش پخت مولکولی بیشتر در رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با پیشرفت تکنولوژی در جهان، تجهیزات پخت غذای سالم نظیر فر کامبی طراحی و تولید شده است تا با به کارگیری روش های سالم پخت در یک دستگاه، تهیه و ارائه غذای سالم را آسان کند.

پخت مولکولی

فر کامبی بروج، همه روش های پخت غذای سالم در یک دستگاه

فر کامبی بروج (مستر باکس) مجهز به سیستم بخار سه گانه با امکان پخت انواع غذاها در سه حالت گردش هوای داغ، بخارپز و ترکیب هوای داغ و بخار هیچ محدودیتی در پخت گریل، بخارپز، سرخ کردن، دودی کردن، پخت نان، شیرینی و دسر باقی نمی ‌گذارد.

بنابراین این دستگاه تنها با اشغال یک متر مربع فضا در آشپزخانه، ضمن بی نیاز کردن شما از خرید دستگاه های متعدد و مجزا همچون سرخ ‌کن، بخارپز، گریل، پروفر خمیر و…، همه روش های پخت غذای سالم را در اختیارتان قرار می دهد!

مقایسه روش پخت غوطه وری در روغن و پخت در فر کامبی

فر کامبی بروج با وجود سیستم بخار سه گانه و قابلیت پخت ترکیبی (گردش هوای داغ و بخار)، پخت انواع غذاها را با مقدار کم روغن امکان پذیر می سازد.

برای مقایسه میزان چربی در غذای پخته شده به روش سرخ کردنی عمیق و روش فر پخت ترکیبی، پژوهش حاضر را ترتیب دادیم. ماهی قزل آلا، کوکو سیب زمینی، کتلت گوشت و کوکو سبزی که به طور معمول به روش سرخ کردنی عمیق پخت می شوند، برای این مطالعه انتخاب شد. 

مضرات روش سرخ کردنی عمیق

یکی از متداول ترین روش های پخت و پز، سرخ کردن است که به دلیل پخت سریع و عطر و طعم خوشایندی که به غذا می دهد، بسیار از آن استقبال می شود. اما این نکته را باید در نظر داشت که هنگام سرخ کردن مواد غذایی در روغن حرارت بالا، ترکیباتی تشکیل می شود که به دلیل تغییر و تحول در اسیدهای چرب، شامل مواد سمی است که سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان سیستم تنفسی و دستگاه گوارش می شود.

استفاده از روغن به دفعات زیاد در دماهای بالا منجر به واکنش های شیمیایی شده که در ساختار روغن تغییر ایجاد می کند. تعیین ترکیبات قطبی کل (TPC) یکی از مطمئن ترین روش ها برای کنترل و اندازه گیری مداوم تغییرات کیفیت روغن ها در طی فرایند سرخ کردن است و در سراسر جهان برای کنترل روغن های سرخ کردنی و چربی ها پذیرفته شده است.

این مطالعه به منظور تعیین سطح ترکیبات قطبی کل در دو روش پخت به روش سنتی و پخت با فر کامبی بروج انجام پذیرفته است.

ماهی قزل آلا
ماهی-انبوه-فر-کامبی2

طبق استاندارد ماهی قزل آلا 4 درصد چربی دارد که 80 درصد اين مقدار از نوع غيراشباع و گروه امگا 3 تشکیل شده است. به طور معمول ماهی به عنوان غذای سالم در نظر گرفته می شود، اما روش طبخ آن در حفظ سلامت غذا بسیار تاثیرگذار است. زمانی که ماهی در تابه های پر از روغن داغ سرخ می شود با جذب روغن، دیگر غذای سالمی نخواهد بود.

 

 

ماهی قزل‌آلا

شرح آزمون

نتیجه فر بروج

نتیجه سرخ‌کردنی عمیق

حد مجاز استاندارد

ترکیبات قطبی چربی استخراجی

3.1

6.9

25

چربی استخراجی کل

13.7

21.7

حد رژیم درمان

 

پخت فر بروج: تقریبا 97 درصد چربی های مفيد ماهی حفظ شده و ميزان توليد ترکيبات قطبی ناچيز و کمتر از حد مجاز است.

سرخ کردنی عمیق: در هنگام سرخ کردن ماهی قزل آلا با بالا رفتن دمای روغن، اسيدهای چرب مفيد بافت ماهی به ویژه اسيد چرب امگا 3 از بین می رود و روغن سرخ كردنی جايگزين چربی مفيد بافت ماهی می شود.

کوکو سیب زمینی
کوکو سیب زمینی

زمانی که کوکوی سیب زمینی در روغن سرخ می شود با جذب میزان زیاد روغن، مضر و ناسالم خواهد شد. همچنین مصرف زیاد روغن هزینه های گزافی به آشپزخانه تحمیل می کند. به همین دلایل این غذا از منوی بسیاری از سازمان ‌ها، ادارات و رستوران ‌ها حذف می شود.

 

کوکو سیب‌زمینی

شرح آزمون

نتیجه فر بروج

نتیجه سرخ‌کردنی عمیق

حد مجاز استاندارد

ترکیبات قطبی چربی استخراجی

0.3

54.2

25

چربی استخراجی کل

1.1

41.2

حد رژیم درمان

پخت فر بروج: پخت چند مرحله ای کوکو سیب زمینی در فر بروج با وجود سیستم بخار سه گانه و حرارت یکنواخت، علاوه بر حفظ مواد مغذی، باعث می شود کوکو بدون نیاز به مصرف روغن زیاد، مغزپخت و خوش رنگ شود. در دمای بالا بخش عمده ای از اسيدهای چرب غيراشباع روغن که فرار هستند، تبخير شده و کوکو سيب زمينی با حدود 1 درصد چربی آماده سرو خواهد بود.

سرخ کردنی عمیق: در این روش با وجود بخار آب غذا، ذرات معلق ماده غذایی، نور و اکسیژن در روغن داغ، ترکیبات مضر ایجاد می شود. همچنین با تبخير آب مايه کوکو سيب زمينی، بافت کوکو اسفنجی شده و روغن جايگزين آب درون کوکو سيب زمينی می شود. این ترکيب با حدود 41 درصد روغن و مقدار زیادی ترکيبات شيميايی و غيرمفيد آماده سرو است.

کتلت گوشت
کتلت گوشت

کتلت جزو غذاهایی است که به دلیل مصرف زیاد روغن، نیاز داشتن به نظارت مداوم آشپز و احتمال بروز سوانح سوختگی برای پرسنل، کمتر در برنامه غذایی ادارات و سازمان ها قرار می گیرد. اما با استفاده از تجهیزات پخت غذای سالم نظیر فر کامبی بروج می توان تعداد انبوه کتلت را با مقدار کمی روغن و ایمنی کامل پرسنل آماده کرد.

 

 

کتلت گوشت

شرح آزمون

نتیجه فر بروج

نتیجه سرخ‌کردنی عمیق

حد مجاز استاندارد

ترکیبات قطبی چربی استخراجی

5.8

25.2

25

چربی استخراجی کل

1.3

34.5

حد رژیم درمان

پخت فر بروج:

استفاده از پخت ترکیبی (گردش هوای داغ و بخار سه گانه به صورت همزمان) با به حداقل رساندن میزان روغن مصرفی، از کاهش حجم و آب میان بافتی کتلت جلوگیری می کند. تنها کافی است سینی مخصوص پخت کتلت و کوکو به مقداری روغن آغشته شده و مایه کوکو اضافه شود. پس از گذشت مدت زمان پخت حدود 20 دقیقه، کتلت ها با کمترین میزان روغن با بافت نرم و رویه ترد آماده می شوند.

سرخ کردنی عمیق: آبی که در مایه کتلت گوشت وجود دارد وارد روغن داغ شده و به همراه اکسيژن و نور محیط، ترکیبات مضر در روغن ایجاد می کند. از طرف دیگر با تبخير آب و تغييرات ساختار پروتئين گوشت، بافت کتلت اسفنجی شده و روغن جايگزين آب تبخيرشده می شود. این روغن که دارای ترکيبات شيميايی و مضر است، حدود 35 درصد وزن غذا را تشکیل می دهد.

کوکو سبزی
کوکو سبزی

کوکو سبزی نیز مانند کوکو سیب زمینی و کتلت با وجود محبوبیت زیاد، به دلیل مصرف زیاد روغن از منوی بسیاری از سازمان ‌ها و رستوران ‌ها حذف می شود. کوکو وقتی به روش غوطه وری در روغن سرخ می شود، مقدار زیادی روغن جذب می کند که باعث از بین رفتن سلامت غذا می شود.

 

 

کوکو سبزی

شرح آزمون

نتیجه فر بروج

نتیجه سرخ‌کردنی عمیق

حد مجاز استاندارد

ترکیبات قطبی چربی استخراجی

0.6

1.3

25

چربی استخراجی کل

3.5

23.5

حد رژیم درمان

پخت فر بروج: پخت چند مرحله ای کوکو سبزی در فر بروج که مجهز به سیستم بخار سه گانه است، علاوه بر حفظ رنگ سبزی و مواد مغذی، باعث می شود کوکو بدون نیاز به مصرف روغن زیاد، مغزپخت و خوش رنگ شود.

بخش زيادی از ترکيب کوکو سبزی شامل فيبر، املاح مفيد و آب است. از نظر علمی اثبات شده ترکیب برخی از مواد درون سبزيجات و فيبر با چربی و پروتئين، ترکيبات مفيدی تشکیل می دهند. در زمان پخت، آب موجود در سبزيجات تبخير شده و چربی و پروتئين موجود، با ایجاد ترکيبات ژله ای از به وجود آمدن اسيدهای ترانس جلوگيری می کند.

سرخ کردنی نیمه عمیق: ترکيب کوکو سبزی وقتی وارد روغن می شود، آب سبزيجات آن وارد روغن شده و واکنش شیمیایی آغاز می شود. وجود حرارت بالای روغن و ذرات سوخته غذا زمینه ساخت ترکيبات قطبی را فراهم می کند. بافت کوکو به حالت اسفنجی درآمده و با جذب روغن سبب ناسالم شدن اين غذا خواهد شد.

فر بروج، غذای سالم اما خوشمزه

غذای سالم

در کشور ما خطر ابتلا به بیماری ‌های غیرواگیر نظیر امراض قلبی-عروقی، سرطان ‌ها، بیماری ‌های مزمن تنفسی و دیابت به دلیل چربی ‌های ترانس و مقادیر زیاد چربی ‌های اشباع ‌شده حاصل از غذاهای سرخ کردنی افزایش پیدا کرده است.

کارمندان و پرسنل سازمان‌ها، ادارات، مراکز نظامی، دانشجویان و… با مصرف کردن غذاهای ناسالم علاوه بر کاهش راندمان کاری، در سنین میانسالی دچار مشکلات و بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند. بنابراین دولت مجبور است بخش اعظمی از بودجه خود را صرف درمان افرادی کند که غذای ناسالم مصرف کرده‌اند.

در کشورهای پیشرفته غذاهای متنوع از گوشت‌ ها و سبزیجات علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی مانند املاح، ویتامین ‌ها، پروتئین‌ ها و… هستند، با روش و ابزار پخت مناسبی طبخ می ‌شوند تا ریزمغذی‌ ها حفظ شوند. اصلاح روش پخت به کمک تجهیزات آشپزخانه صنعتی مدرن مانند فر کامبی، مصرف روغن را به حداقل رسانده است.

فر بروج مجهز به سیستم بخار سه گانه با امکان پخت به 3 روش گردش هوای داغ (کانوکشن)، بخار و ترکیب بخار و هوای داغ مزایای زیادی برای پخت غذای سالم دارد که از آنها می‌توا‌ن به کاهش چشمگیر روغن، حفظ مواد مغذی و افزایش ارزش غذایی، افزایش ظرفیت پخت به دلیل سرعت در پخت، تنوع منوی غذایی، عدم نیاز به تجهیزات متعدد در آشپزخانه، کیفیت ثابت و تکرارپذیری، عدم نیاز به نظارت دائم آشپز بر پخت غذا، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و… اشاره کرد.

ممکن است این تصور وجود داشته باشد غذای بدون روغن مانند غذاهای رژیمی طعم و ظاهر مطلوبی ندارد، اما تکنولوژی پیشرفته فر کامبی بروج انواع غذاها را به صورت کم روغن و با طعم و ظاهری فوق‌العاده آماده می‌کند. 

اصلاح روش های پخت، کلید ترویج غذای سالم

فر کامبی بروج با روش دمش هوای گرم و چرخش دما سبب توزیع یکنواخت دما در اطراف ماده غذایی می شود. با این روش علاوه بر پخت یکنواخت، میزان زیادی از اسیدهای چرب به صورت بخار از غذا خارج شده (کاهش میزان چربی) و درصد قابل توجهی از اسیدهای چرب ضروری (گروه امگا) در بافت ماده غذایی حفظ و حتی ترکیبات مغذی مفید در غذا ایجاد می شود.

در پخت به روش سرخ کردنی در روغن (عمیق- نیمه عمیق) با توجه به حرارت بالا و واکنش های فیزیکی و شیمیایی در روغن، تشکیل ترکیبات قطبی، پراکسید، ترانس و اسیدهای چرب آزاد در بافت روغن و جذب این ترکیبات در حالت اسفنجی ماده غذایی در هنگام پخت، غذای آماده شده باعث بروز و تشدید بیماری های قلبی و عروقی، کبد چرب و انواع سرطان (به دلیل رادیکال آزاد) خواهد شد.

به اشتراک بگذارید

فر کامبی بروج

ارتباط با کارشناسان فروش

021-58723

مطالب مرتبط ...