گزارش خبرگزاری ایسنا از خط پخت اتوماتیک برنج

تحول در آشپزخانه مرکزی دانشگاه تهران با خط پخت اتوماتیک برنج

موقعیت اقلیمی خاص ایران باعث شده کشورمان همواره با بحران کم‌آبی روبرو باشد. در سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی، تکرار دوره‌های خشکسالی و افزایش جمعیت شهرها کم‌آبی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران کشور تبدیل شده است.

ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب باید اولویت همگان به ویژه سازمان‌های بزرگ کشور باشد. دانشگاه تهران با هدف مصرف بهینه آب، دستگاه اتوماتیک خط پخت برنج بروج را در آشپزخانه مرکزی کوی دانشگاه به کار گرفته است تا بتواند سهم موثری در صرفه‌جویی مصرف آب ایفا کند.    

پخت مدرن برنج با خط پخت اتوماتیک

پخت سنتی برنج انبوه با دیگ‌های بزرگ علاوه بر زحمت و استرس بسیار آشپزها، هدررفت زیاد آب را به همراه دارد. متخصصان بروج با هدف حفظ آب پاتیل برای تکرار عملیات پخت به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، دستگاه خط پخت اتوماتیک را طراحی و ساخته‌اند.

خط پخت اتوماتیک برنج با وجود آبکش متحرک، امکان تخلیه دانه‌های برنج را بدون تخلیه آب پاتیل فراهم می‌کند. با آب باقی‌مانده در پاتیل می‌توان 3 تا 6 بار عملیات پخت را تکرار کرد. همچنین وجود سیستم حباب‌ساز با یکنواخت کردن دمای آب کل پاتیل و عدم نیاز به کفگیر برای زیر و رو کردن برنج، کیفیت بی‌نظیر پخت را به ارمغان می‌آورد.

صرفه‌جویی‌های شیوه نوین پخت برنج انبوه چیست؟

خط پخت اتوماتیک با وجود سیستم حفظ آب پاتیل و تکرار حداقل 5 تا 8 بار عملیات پخت در همان آب اولیه به طرز چشمگیری در میزان آب مصرفی صرفه‌جویی می‌کند.

حفظ آب پاتیل و عدم نیاز به جوشاندن مجدد آب برای پخت‌های بعدی در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌کند.

در روش پخت سنتی برنج تعداد زیادی آشپز و کمک آشپز در طی فرآیند پخت برنج فعالیت دارند. اما خط پخت اتوماتیک برنج بروج به دلیل مکانیزه کردن مراحل پخت، حفظ آب پاتیل برای تکرار عملیات پخت و آبکشی دانه‌های برنج روی کانوایر علاوه بر کاهش نفرساعت نیروی انسانی، زحمت آنها را نیز به حداقل می‌رساند.

با وجود سیستم حباب‌ساز و یکنواختی دمای آب کل پاتیل، برنج 10 تا 15 درصد بیشتر از روش پخت سنتی قد می‌کشد یا به اصطلاح ری می‌کند، در نتیجه میزان برنج مصرفی به دلیل افزایش حجم برنج کاهش می‌یابد.

این دستگاه با وجود صرفه‌جویی‌های عنوان‌شده، در کوتاه‌ترین زمان هزینه خرید خود را جبران کرده است، گرچه از نظر مسئولان دانشگاه تهران صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به حل بحران کم‌آبی در اولویت قرار دارد.

پخت برنج با این شیوه نوین، تحول بزرگی در آشپزخانه مرکزی دانشگاه تهران ایجاد کرده و توانسته گام مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب بردارد. به امید روزی که مدیریت مصرف آب در همه آشپزخانه های بزرگ محقق شود.  

به اشتراک بگذارید

فر کامبی بروج

ارتباط با کارشناسان فروش

021-58723

مطالب مرتبط ...